fbpx

Pamiętaj o piciu wody!

Woda pełni w naszym organizmie bardzo wiele ważnych funkcji. Przede wszystkim jest głównym budulcem naszego ciała – ciało kobiet składa się w ok 54% z wody, a mężczyzn w około 60%. Ponadto jest ona idealnym rozpuszczalnikiem i stanowi środowisko dla wszystkich procesów życiowych. Jest niezbędna m.in. w procesie trawienia do produkcji śliny, soku żołądkowego i jelitowego oraz żółci. Zapewnia również odpowiednią temperaturę naszego organizmu chroniąc nas przed przegrzaniem m.in. za pomocą potu.

Zapotrzebowanie na wodę, gdy temperatura otoczenia i aktywność fizyczna są umiarkowane, wynosi minimalnie 30 ml na każdy kilogram naszej masy ciała (dla osoby ważącej 70 kg 2100ml) lub 1 ml na każdą dostarczoną z pożywieniem kilokalorię (przy diecie 2000 kcal należy wypić 2l wody). Podczas zwiększonego wysiłku fizycznego oraz wyższej temperatury otoczenia zapotrzebowanie na wodę zwiększa się o ok 500-700 ml.

Warto pić wodę nie tylko w momencie, gdy czujemy duże pragnienie. W upalne dni i przy dużej aktywności fizycznej nie należy ograniczać ilości wypijanych płynów, lecz ją zwiększyć. Wykazano, że już lekkie odwodnienie może zwiększać ryzyko chorób sercowo- naczyniowych [1].

Nawyk picia wody jest bardzo ważny, gdy chcemy dbać nie tylko o nasze zdrowie, ale także sylwetkę. Okazuje się, że picie wody przed posiłkiem powoduje zmniejszenie ilości spożywanego pokarmu i ułatwia odchudzanie [2]. Dodatkowo woda nie dostarcza kalorii do naszego organizmu w odróżnieniu do innych słodzonych i/lub gazowanych napojów.

Jeżeli natomiast nie możesz znieść smaku czystej wody wypróbuj dodać do niej kilku sezonowych owoców świeżych lub mrożonych np. truskawek, malin czy borówek oraz listki mięty lub melisy. Woda zmieni smak i może okaże się dla Ciebie bardziej przystępna. Na zdrowie!

 

 

 

  1. Arnaoutis G, Kavouras SA, Stratakis N, Likka M, Mitrakou A, Papamichael C, Sidossis LS, Stamatelopoulos K. The effect of hypohydration on endothelial function in young healthy adults. Eur J Nutr. 2016 Feb 10. PubMed
  2. Parretti HM, Aveyard P, Blannin A, Clifford SJ, Coleman SJ, Roalfe A, Daley AJ.
    Efficacy of water preloading before main meals as a strategy for weight loss in primary care patients with obesity: RCT. Obesity (Silver Spring). 2015 Sep;23(9):1785-91.

 

jozefow legionowo lomianki marki mszczonow otwock piaseczno piastow pruszkow radzymin rawa-mazowiecka sulejowek warszawa-srodmiescie bemowo bialoleka bielany mokotow ochota praga praga-polnoc praga-poludnie targowek ursus ursynow wilanow wlochy wola zoliborz wolomin wyszkow zabki zyrardow zielonka