Dieta bez laktozy – co jeść, a czego nie jeść przy nietolerancji laktozy?

Dieta bez laktozy – co jeść, a czego nie jeść przy nietolerancji laktozy?

bez laktozy

Twój organizm nie toleruje laktozy? Szukasz zamienników mleka i przetworów mlecznych?  Przygotowaliśmy poradnik dla osób, które nie trawią cukrów znajdujących się w mleku pochodzenia zwierzęcego. Sprawdź co jeść, a czego nie jeść przy nietolerancji laktozy.

Nietolerancja laktozy – objawy

Nietolerancja laktozy charakteryzuje się bardzo specyficznymi objawami. Zwykle pojawiają się one zaraz po spożyciu mleka, ale równie dobrze mogą nastąpić po kilku godzinach, bądź następnego dnia.

Najpopularniejszymi objawami nietolerancji laktozy są:

  • biegunki,
  • bóle brzucha,
  • uczucie pełności,
  • wzdęcia i gazy,
  • przelewanie się w żołądku.

Tego typu objawy są bardzo uciążliwie w codzinnym życiu, a już niewielka zmiana diety może przynieść znaczne korzyści. Można rozważyć zupełne wyeliminowanie mleka z diety lub jego ograniczenie do 100 ml dziennie. Dieta bezlaktozowa w tym przypadku jest rodzajem terapii, łagodzi objawy nietolerancji pokarmowej i zapobiega ich powrotowi.

Dieta bez laktozy – co jeść?

Zastanawiając się, co można jeść przy nietolerancji laktozy, określ indywidualny poziom tolerancji laktozy. Obserwuj zależność między spożywaną ilością mleka a pojawianiem się dolegliwości nietolerancji. Nie musisz zupełnie rezygnować z przetworów mlecznych. Produkty mleczne, które uległy fermentacji (kwaśna śmietana, jogurt, sery pleśniowe, kefir, twaróg) wspomagają rozkład cukru mlecznego. Bakterie w nich zawarte pomagają trawić laktozę, przez co objawy nietolerancji zmniejszają swoje nasilenie lub nie występują wcale.

Trzeba pamiętać, że dieta bezlaktozowa w dłuższej perspektywie może doprowadzić do niedoboru wapnia. Dlatego przy komponowaniu codziennego menu warto postawić na składniki takie jak:

  • soja
  • natka pietruszki
  • ryby w puszce
  • jarmuż
  • fasola
  • nabiał bezlaktozowy
  • fortyfikowane wapniem napoje roślinne.
  • mak
  • sezam
  • migdały
  • słonecznik

Niedobór białka warto uzupełnić spożywając drób i ryby.

Czego nie można jeść przy nietolerancji laktozy?

Osoby nietolerujące laktozy powinny oprócz mleka i produktów mlecznych zwracać szczególną uwagę na produkty bazujące na mleku w proszku, serwatce czy tłuszczu mlecznym. Warto dokładnie czytać etykiety produktów i sprawdzać ich skład. Laktoza może być ukryta m.in. w:

  • pieczywie (chleb tostowy, bułki do hamburgerów)
  • margarynach
  • gotowych daniach
  • pasztetach, kiełbasach
  • czekoladzie mlecznej
  • lodach
  • cukierkach i batonikach
  • budyniach

Dieta bez laktozy – jaką wybrać?

Branża spożywcza coraz śmielej wychodzi naprzeciw potrzebom osób nietolerujących laktozy. W sklepach znajdziesz szeroki wybór produktów bez laktozy, które z pewnością ułatwią Ci codzienne układanie jadłospisu.

Wygodnym i bezpiecznym rozwiązaniem jest także skorzystanie z oferty profesjonalnego cateringu dietetycznego w Warszawie lub innym mieście. Dieta pudełkowa bez laktozy z dostawą do domu to wygoda i spora oszczędność czasu. Jest ona jak najbardziej wskazana dla osób z alergią na białka mleka krowiego. Jeśli szukasz bezpiecznego i urozmaiconego menu, ta opcja będzie dla Ciebie najlepsza.