Trzymanie formy jesienią i zimą – gdzie ćwiczyć, gdy temperatura spada?

Catering2be

Trzymanie formy jesienią i zimą – gdzie ćwiczyć, gdy temperatura spada?

Ćwiczenia na świeżym powietrzu zwykle kojarzą się z lepszym zdrowiem i samopoczuciem, jednak czy zawsze warto wybrać aktywność w plenerze?

Korzyści z uprawiania regularnej aktywności fizycznej min. 60 minut dzienne są powszechnie potwierdzone i obejmują przede wszystkim obniżenie ryzyka występowania chorób cywilizacyjnych (m.in. nadciśnienia tętniczego, nadwagi, otyłości, cukrzycy typu 2), ale także poprawę samopoczucia, wydolności i wyglądu naszego ciała.

Warto jednak zwrócić uwagę na miejsce uprawiania ulubionej aktywności, jakość powietrza oraz temperaturę w naszym otoczeniu.

Smog staje się w Polsce coraz większym problemem, już nie tylko w dużych miastach. Jesienią i zimą, gdy temperatura powietrza spada i niezbędne staje się ogrzewanie naszych domostw, zwykle w naszym sąsiedztwie znajdzie się jedno lub więcej takich, które niespecjalnie spełniają europejskie wytyczne co do ograniczania emisji szkodliwych gazów. W dni bezwietrzne problem staje się bezpośrednio odczuwalny nie tylko przez osoby szczególnie wrażliwe, dzieci i osoby starsze, ale także przez osoby powszechnie uznane za zdrowe.

Uprawianie aktywności fizycznej powoduje podniesienie tętna oraz zwiększenie częstości oddechów co znacząco zwiększa pobór powietrza wdychanego. Powoduje to, że ekspozycja na szkodliwe działanie substancji znajdujących się w zanieczyszczonych powietrzu jest większa. Wskazuje się, że korzyści z wykonywania aktywności fizycznej w zanieczyszczonym powietrzu nie są tak znaczące jak na powietrzu „świeżym”, ponieważ szkodliwe substancje ograniczają pozytywny efekt wpływając niekorzystnie na układ oddechowy i wydolność osoby ćwiczącej.

Dodatkowo, gdy temperatura powietrza spada nasz organizm musi wykonać większą pracę w krótszym czasie. Może być to zjawisko korzystne, gdy jesteśmy zdrowi i chcielibyśmy trochę szybciej osiągnąć zamierzony efekt. Natomiast gdy nasza dieta i pozostałe aspekty zdrowego stylu życia nie są przestrzegane, a nasz organizm jest osłabiony i nieprawidłowo odżywiony, może zwiększyć się ryzyko wystąpienia urazów oraz przeziębień.

Warto, więc w chłodne miesiące zastanowić się nad wykonywaniem aktywności fizycznej w pomieszczeniach zamkniętych i odpowiednio do tego przygotowanych (typu siłownia czy klub fitness). Catering2be współpracuje z Centrum Sportów Be Fit w Skierdach (niedaleko Jabłonnej), Indygo klubem fitness dla kobiet w Piasecznie oraz siecią siłowni Fitmania w Serocku, w każdej z tych placówek możesz spodziewać się specjalnej oferty na swoją dietę. Serdecznie polecamy i zapraszamy!

PS. Pamiętaj, że formę na lato robi się zimą! 🙂