Święta na zdrowie – jak utrzymać dotychczasowe efekty diety pudełkowej?

Święta na zdrowie – jak utrzymać dotychczasowe efekty diety pudełkowej?

Sam okres świąteczny może powodować pewien stres dla osób na diecie redukcyjnej. Boimy się, że pokusy będą tak duże, że w mgnieniu oka zyskamy (z nawiązką) kilogramy, które powoli żegnaliśmy przez ostatnie kilka miesięcy.

 

Zarówno obniżanie jak i zwiększanie masy ciała jest procesem, który nie dzieje się z dnia na dzień. Warto pamiętać, że od jednego dodatkowego jajka nie staniemy się ciężsi o 2kg. Nie zmienia to jednak faktu, że głównym determinantem utrzymywania masy ciała jest spożywanie ilości energii zgodnej z zapotrzebowaniem, a aby tę masę ciała obniżać niezbędny jest deficyt kaloryczny. W związku z tym pamiętaj o produktach, które są bardzo niepozorne, wysokoenergetyczne i nie dają Ci uczucia sytości, to one są głównymi winowajcami nadwyżki energetycznej i dodatkowych centymetrów w pasie po świętach. Natomiast nie znaczy to, że należy je całkowicie wyeliminować ze świątecznego menu, po prostu zwróć uwagę na ich porcję i jeszcze raz zastanów się nad dokładką.

 

Jakie to produkty?

Przede wszystkim słodkie:

– kawałek ciasta drożdżowego grubości 1cm z kruszonką (40g) to ok. 150kcal,

– kawałek mazurka (50g) to ok. 240kcal

– kawałek babki piaskowej (60g) to ok. 239kcal

– kawałek sernika wiedeńskiego (120g) to ok. 305kcal

– pascha wielkanocna (120g) to ok. 510kcal

– zajączek z czekolady (100g) to ok. 540kcal

 

Ale także potrawy i składniki, które są wytrawne, a ich głównym składnikiem jest tłuszcz.  Będą one miały znacząco różną kaloryczność w zależności od wielkości porcji np.:

– łyżeczka majonezu (10g) to 66kcal, natomiast łyżka (25g) to już 166kcal

– porcja żurku (370g) z ziemniakami i jajkiem to ok. 178kcal ten sam żurek z dodatkiem białej kiełbasy to ok. 400kcal w porcji

– łyżeczka (10g) czarnego kawioru to 8kcal, łyżeczka (10g) pasty kawiorowej to już 50kcal

– karkówka surowa (100g) to 224kcal, taka sama porcja kaczki to 140kcal, schabu 129kcal, a indyka 84kcal

– ziemniaki gotowane (200g) to 142kcal, a puree z dodatkiem śmietany to 184kcal

 

Na uwagę zasługują również napoje:

– sok pomarańczowy z kartonu (240ml) 98kcal

– napój typu cola (240ml) 96kcal

– kieliszek wódki (25ml) 55kcal

– piwo (500ml) 245kcal

– kieliszek czerwonego półsłodkiego wina (150ml) 144kcal

Przy czym warto podkreślić, że niesłodzone napoje typu woda, kawa czy herbata mają wartość energetyczną równą 0kcal 🙂

 

Wybierając rozsądnie pokarmy ze świątecznego stołu i odpowiednio je komponując z warzywami, produktami pełnoziarnistymi i owocami możesz ograniczyć podaż energii, nie odczuwając głodu i dyskomfortu związanego ze zbyt restrykcyjną dietą.

 

Dodatkowo pamiętaj o aktywności fizycznej! Bieg z prędkością 11km/h spala nawet 430kcal w 0,5h. Natomiast spokojna jazda na rowerze przez 30 min spala ok 150kcal, spacer w tym czasie to ok 100kcal, a sen to tylko 36kcal.

To Ty podejmujesz decyzje co i ile zjesz, a także na co spożytkujesz dostarczoną energię. 🙂

 

Pozdrawiamy serdecznie,

życzymy powodzenia i Wesołych Świąt

Zespół Catering2be