Alkohol w diecie, czy warto go unikać?

Catering2be

Alkohol w diecie, czy warto go unikać?

 

Pacjenci w gabinecie często pytają, czy przy nowym sposobie żywienia będą musieli zrezygnować z picia alkoholu. Zwykle odpowiadamy twierdząco i staramy się wytłumaczyć dokładnie jakie konsekwencje niesie ze sobą nawet umiarkowane jego spożywanie. W tym tekście zostały przedstawione fakty dotyczące działania alkoholu na nasz organizm. To od Ciebie zależy, czy zdecydujesz się umieścić go w swojej diecie.

  1. Alkohol może skutecznie zrujnować Twoje całodzienne starania związane z dietą i odchudzaniem, ponieważ:
    1. Lampka czerwonego wytrawnego wina (150g) dostarcza 102 kcal (– butelka to 510 kcal). Kieliszek wina czerwonego półsłodkiego to 144 kcal (750g = 720 kcal) – jego bezalkoholowy odpowiednik to tylko 24 kcal w lampce.
    2. Kufel piwa (500g) to 233 kcal (tak piwo to też alkohol)
    3. Szklanka cydru (250g) to 133 kcal
    4. Kieliszek wódki (50g) to 110 kcal, wypijany zwykle wraz ze słodkimi napojami (Puszka napoju typu Cola to dodatkowe 140 kcal, a szklanka soku ok 100 – 120 kcal)

Kalorie pochodzące z napojów alkoholowych zwykle nie są w towarzystwie składników odżywczych, mineralnych czy witamin, dlatego możemy nazwać je „pustymi kaloriami”.

  1. Alkohol jest substancją psychoaktywną, która w pierwszej fazie ma działanie pobudzające a następnie depresyjne. Przynosi szybkie poczucie ukojenia, szczęścia, aby później wprowadzić nas w stan smutku i senności, a rano pozostawić po sobie przykre wspomnienie w postaci kaca.
  2. Nadmierne spożycie alkoholu może prowadzić do agresji, braku koordynacji i ryzykownych zachowań prowadzących do uszkodzenia ciała.
  3. Alkohol podnosi ciśnienie tętnicze oraz stężenie cholesterolu we krwi przez co jego spożywanie może prowadzić do nadciśnienia tętniczego, udaru mózgu, zawału serca, zaburzeń rytmu serca i wielu innych zaburzeń ze strony układu sercowo- naczyniowego
  4. Regularne spożywanie alkoholu nawet w niewielkich ilościach może prowadzić do stłuszczenia wątroby lub jej marskości a w konsekwencji do niewydolności tego narządu.
  5. Ponadto picie alkoholu podnosi ryzyko wielu chorób nowotworowych w szczególności raka jamy ustnej, gardła, krtani, przełyku oraz trzustki.
  6. Spożywanie alkoholu wiąże się również z zaburzeniami ze strony układu nerwowego – może prowadzić do depresji, lęków, zaburzeń snu, koncentracji czy pamięci.
  7. U osób z cukrzycą alkohol może powodować zaburzenia stężenia glukozy w krwi, niemożność wyrównania choroby, a także niesie ze sobą ryzyko ciężkiej hipoglikemii.
  8. Dla par starających się o dziecko, może być skuteczną przeszkodą w zajściu w ciążę. U kobiet w ciąży i mam karmiących spożywanie alkoholu ma bezpośredni wpływ na nieprawidłowy rozwój dziecka.
  9. Nie ma ustalonej bezpiecznej dawki spożycia alkoholu, ponieważ tolerancja na tą substancję jest bardzo indywidualna, zależy między innymi od wieku, płci czy masy ciała.
  10. W diecie śródziemnomorskiej dopuszcza się spożywanie 1-2 kieliszków wina czerwonego wytrawnego dziennie, zwykle rozcieńczonego wodą, jako źródło antyoksydantów, głównie resweratrolu. Znajduje się on również w winogronach oraz produktach z nich wytwarzanych, niekoniecznie alkoholowych.

W Polsce spożywanie alkoholu jest bardzo mocno zakorzenione w tradycji i kulturze. Wszystkie święta w gronie rodzinnym często kojarzą się z obecnością różnego rodzaju napojów wyskokowych (raczej nie w postaci jednej lampki czerwonego wina). Warto jednak być świadomym konsekwencji płynących ze spożywania alkoholu i zastanowić się czy jest to tradycja, którą należy kultywować.