Biegaczu zbilansuj swój talerz, a poprawisz wyniki

Biegaczu zbilansuj swój talerz, a poprawisz wyniki

Biegaczu zbilansuj swój talerz, a poprawisz wyniki.

W ostatnich latach w Polce można zauważyć dynamiczny wzrost sympatyków biegania. Coraz więcej osób decyduje się nawet, zająć tą dziedziną sportu bardzo poważnie.  Liczniejsi są także sportowcy startujący w zawodach takich jak chociażby marathon czy triathlon , czyli połączenie biegania, pływania i jazdy na rowerze.

O tym jak ważne jest żywienie każdego sportowca, także biegacza wie każdy, ale czy zalecenia żywieniowe są stosowane także w praktyce?
Biegacze są grupą sportowców, która bardzo często jest obiektem zainteresowań wielu badań.
W licznej literaturze możemy się spotkać z oceną i analizą zwyczajów żywieniowych biegaczy, która obrazuje jak zalecenia realizowane są przez nich w praktyce. W badaniach ankietowych biegacze są także często pytani o ich subiektywną opinię na temat wpływu żywienia na ich samopoczucie czy też osiągane efekty biegowe.

Zauważane korzyści odpowiednio odżywiających się biegaczy

76% badanych biegaczy przyznało, że znajomość zasad racjonalnego żywienia i ich praktyczna realizacja na co dzień (a przynajmniej podejmowanie działań w tym zakresie) wpływają zdecydowanie pozytywnie, bądź pozytywnie, na samopoczucie i poziom satysfakcji czerpanej z czynnego uprawiania sportu. Niemal wszyscy ankietowani, którzy w swej ocenie dbają o właściwe odżywianie, zauważają pozytywny wpływ zbilansowanej diety na poprawę wyników uzyskiwanych w trakcie biegów(93%). Ponad połowa odnotowała także poprawę kondycji(68%), a także lepsze samopoczucie w trakcie treningów oraz zawodów(62%), a także bezpośrednio po nich(51%)

Co poprawić na talerzu, aby poprawiły się wyniki biegacza

Wiele badań ankietowych oceniających dietę biegaczy wykazuje liczne nieprawidłowości. Przede wszystkim nieodpowiednia jest podaż energii, czyli zwyczajowe żywienie biegacza jest zbyt niskokaloryczne w stosunku do jego potrzeb.

Nieodpowiednie także często okazuje się spożycie makroskładników, tu głównie węglowodanów.
W jednym z badań okazało się, że dotyczyło to blisko połowy respondentów. Węglowodany w diecie są bardzo ważne ponieważ pozwalają utrzymywać odpowiedni poziom glukozy we krwi  podczas wysiłku fizycznego, a po jego zakończeniu na uzupełnienie zapasów glikogenu w organizmie (mięśniach i wątrobie). Zbyt niska podaż negatywnie wpływa na wydolność organizmu podczas wysiłku, co może pogorszyć uzyskiwane podczas zawodów wyniki.  Podaż białka, o którą wielu sportowców bardzo dba, zwykle okazuje się być realizowana na odpowiednim poziomie. Niedostateczna ilość białka dotyczyła zwykle mniej niż połowę badanych biegaczy(37%). Natomiast należy pamiętać, że do strat białka(nie tylko z żywności, ale także z rozpadu własnych białek organizmu) dochodzi podczas zbyt dużego deficytu energetycznego, wykorzystywany jest on wówczas jako składnik energetyczny. Dlatego nie należy bagatelizować liczenia dostarczanych dziennie kalorii.  Nie tylko zbyt duża ich ilość jest niemile widziana, w diecie sportowców bardzo ważne jest aby potrzeby energetyczne zostały pokryte.

W diecie spotowca- biegacza nie należy oczywiście także zapominać o wielu innych kwestiach jak np. odpowiednie nawodnienie. W naszym cateringu dietetycznym, w programie 2be Runner ułatwiamy to naszym klientom, dostarczając specjalnie dla nich nasze naturalne izotoniki. Dbamy także o odpowiedni udział makroskładników i ich rozkład na posiłki. Zapoznaj się z naszą ofertą, pomożemy Ci poprawić Twoje wyniki.